A emberek, családok és a gyermekek életébe Koronavírus pandémia nagyon sok változást hozott. Az emberi találkozások csökkentésére, az iskolák bezárása és az online oktatás bevezetése járványügyi szempontból szükséges volt. Az otthoni, számítógépes tanulás azonban komoly egészségügyi problémákat hozott a gyermekeknél: fejfájás, szemfájdalom, szemfáradtság, a meglévő fénytörési hibák változása.

Milyen hatásai vannak a számítógép-használatnak?

Az emberi szem nyugodt és békés működéséhez többszöri fókuszváltásra van szükség: különböző távolságokra nézzen a szem, megfelelő mennyiséget mozogjanak a szemizmok, pislogjon, és ha lehet, természetes fény érje a látóhártyát. Amikor a monitort nézzük, ezek a tényezők hiányoznak: mesterséges fényt nézünk, ráadásul erőteljes kék fény terheléssel, egy pontra fixálunk, nem pislogunk. Ezen kívül az elektromos eszközök közelében tapasztalható elektrosztatikus por is irritálhatja a kötőhártyát, kiszárad a szemfelszín, tehát az élettani hatások ellen működik a számítógép.

Milyen baja lehet a szemnek a káros hatások miatt?

Rövidlátóknál a sok számítógép-használat fokozza a rövidlátást: a mai fiataloknak sokkal gyorsabban romlik a szemük, mint az előző generációnak. A kék fény a látóhártya centrális, középső részére hat, és károsodást okozhat az érzősejtekben. Az idősebb korban megjelenő makula-degeneráció előfutára és lehet, hogyha valaki túl sokáig nézi a kék fényt.

Mikor forduljon a szülő szemész orvoshoz?

Ha a fent említett tünetek jelentkeznek, mindenképpen szemészeti vizsgálattal kell megállapítani, hogy a gyermeknek nincs-e rejtett, eddig nem ismert szemhibája vagy a már szemüveges gyermekeknél a szemüveg még megfelelő-e. A szemizmok kisfokú egyensúlyzavara (rejtett kancsalság) is vezethet fej- és szemfájdalmához, ha hosszabb ideig nézik a diákok a képernyőt. A fénytörési hibák, illetve a rejtett kancsalság szemüveggel korrigálható, hogy elkerüljük a szemek fáradását.

Mit tehetünk, hogy kivédjük ezeket a káros hatásokat?

A legfontosabb, az hogy bizonyos időközönként vegye le tekintetét a diák a monitorról, és távolba nézve (például ablakon kinézve) lazítsa el a belső, fókuszáló és a külső mozgató szemizmokat. A szem pihenése nagyon fontos. A legújabb ajánlás szerint húszpercenként legalább 20-30 másodperc távolra nézésre van szükség a szem pihenése érdekében. Lehetőség szerint a tanulás alatt számitógépet használjon a gyermek és ne okostelefont vagy táblagépet. Utóbbiak kisebb képernyővel rendelkeznek és még közelebb kerülnek a szemhez, ezáltal fokozva a szemizmok terhelését.

Segítenek-e a képernyőszűrők, védőszemüvegek?

Lehet kapni olyan szemüveglencséket, melyek kék szűrővel vannak ellátva. Ez tulajdonképpen egy kék szűrőréteg a lencsén. Akinek nincs dioptriahibájuk, de sokat használja a számítógépet, annak is javasolt dioptria nélküli, szűrővel bevont lencséből szemüveget készíttetni, hogy a kék terhelést enyhítsék.

Optokid Gyermekszemészeti Centrum